MÆRKNING
Mærkning af fødevarer skal sikre, at forbrugerne får de nødvendige oplysninger om et produkt, både hvad angår indhold, næring, holdbarhed og oprindelse. Da der gælder særlige regler ved markedsføring af visse fødevaregrupper, sammensætning og mærkning samt brug af ernærings- og sundhedsanprisninger kan det være uoverskueligt at vide, hvilke regler og forordninger der gælder for netop din virksomhed.
Der er fastsat en række forskellige regler om, hvilke oplysninger forbrugeren skal have om en fødevare. Formålet med mærkningen er dels at sikre, at forbrugerne får de nødvendige oplysninger om de enkelte fødevarer, dels at skabe grundlag for en effektiv kontrol. Desuden skal reglerne sikre forbrugeren imod vildledende mærkning og markedsføring.
Reglerne om mærkning og markedsføring af fødevarer omfatter både de informationer, som er angivet på et produkts emballage, men også markedsføringsmateriale (f.eks. på virksomhedens hjemmeside eller i reklamer). Mærkning kan også være billeder. Hvis der er et billede af en lille, idyllisk gård på pakken med kylling, bør det som udgangspunkt afspejle, at kyllingen ikke er vokset op i en kæmpestald sammen med tusindvis andre kyllinger.
Her kan jeg hjælpe med at skabe et overblik og vejlede i anprisninger. Og som jeg plejer at sige, ”hvis du ikke har energi nok til at gøre det rigtigt, skal du have energi nok til at gøre det igen – ellers kontakt mig”.
DU KAN HELT UFORPLIGTENDE KONTAKTE MIG
GIV ET KALD
40 38 36 45
karima@food-specialist.dk
TELEFONTIDER
mandag til fredag: 09.00 - 15.30